Björn Almgard skickar sommarhälsningar till oss från en resa med husbil genom Sverige.
Vi hyrde en husbild i Mölndal. Efter en kort introduktion gick färden mot Ransäter. Elisabeth ville gärna uppleva en svensk midsommar. Resningen av majstången missade vi, men vi fick uppleva en fantastisk balett dans av unga flickor.
Färden gick vidare mot Härjedalen. I Funäsdalen hade man fått snö under natten.
Mellan Funäsdalen och Ljungdalen ligger Flatruet. En spännande grusväg på över 900 meters höjd. I en kurva fick vi se den första älgen med kalv. Vi blev så överraskade att vi inte fick fram kameran innan det var för sent
Mellan Ljungdalen och Åsarna tog vi stopp vid en skön älv. På kvällen tog lyset slut och det blev mörkt i husbilen. I Åsarna har de säkert batterier trodde jag. Nästa dag konstaterade vi att batterier fanns bara i Östersund.
Vi utnyttjade tiden med att spela golf i Klövsjö och se på Klövsjös hembygdsmuseum
I Östersund fick vi byta batteriet. Inte direkt billigt, kostade över 3.000 SEK. Därefter hade vi inga problem med lyset.
I Östersund finns Jamtli Historieland. En mycket intressant dag. I muséet fanns mycket gammal samekultur och bla,
en vävnad från 1100-talet, den hittades av en slump på 20-talet. Ett hörn av vävnaden hade använts som putslapp. Nu är den komplett.
På Frösön spelade vi golf. En mycket vacker bana med Storsjön och Oviksfjällen i bakgrunden.
Ett glatt gäng golfare. Spontat fick jag vara med i deras boll. Efter en stund visade det sig att vi hade många gemen-samma bekanta. Dom kom från Undersåker och Åre.
Världen är bra liten.
I Strömsund ville vi besöka Beppe Wolgers Öhn. Den var stängd. Däremot såg vi hans Heffa klump vid hembygdsgården.
I Strömsund gjorde de reklam för Vildmarksleden. Det såg intressant ut och vi tog chansen.
I Gäddede hände en lite malör. Vid tankning var takhöjden för liten och husbilen för hög! Vi blev snabbt av med takfönstret. Chocken satt i länge. Med byggplast och silvertejp lagade jag luckan och färden gick vidare till, (bilden med stugan på lilla ön)
Stekenjokk. Där låg snön meterhög i drivorna.
Vildmarksleden-Sagavägen från Strömsund över Gäddede-Vilhelmina-Dorotea- Strömsund är 500km lång. Trappstegs-forsen ligger vid fiskparadiset i Saxnäs.
Kungsleden besöktes vid Jäkkvik.
Arvidsjaur är bekant för sitt Silvermuseum. Lappdoktorn Einar Wallqvist samlade under 40 år samekultur. Muséet öppnades 1965 och är mycket intressant. Fotot visar rika samers silverbälten. Arvidsjaur har sedan en längre tid ca 1500 utlänska tekniker som jobbar för Europeisk bilindustri under vinterhalvåret.
Porjus kraftverk är nu ett museum. Turbinerna har ersatts av två nya som ger mer kraft än de gamla turbinerna (12 st)
Vid polcirkeln fick vi uppleva midnattsolen.
Jokkmokk, fiskare i midnattssol och myggsvärmar.
Björn+ Elisabeth vid polcirkeln stenen i Jokkmokk
Kiruna kyrka. Hela staden skall flyttas pga malmkroppen går under stadens kärna. Kyrkan skall flyttas om 20 år och stads-huset blir nytt redan 2017. I stadshuset såg vi hur den nya staden kommer att se ut. 2500 nya lägenheter skall byggas under de kommande åren. Vi träffade där ett par från Töreboda. De var grannar med Roland Skeppars bror och en gammal bekant från Skara.
Höga kusten
Norrfällsviken fiskeläge vid Höga kusten har en stor campingplats och en magnifik golfbana som går längs med vattenkanten. I klass med Frösön.
Gamlestadens kyrkby är ett Weltkulturerbe. Kyrkbyarna var en samlingsplats där de måste kunna övernatta för att det inte gick att ta sig hem samma dag. Det var också en äktenskaps-marknad. Friaren fick gärna övernatta i stugan om flicka hade
intresse. Men bara om de hade kläderna på hela natten. Gamlestadens kyrkby har över 300 stugor.
Vi besökte BIRKA för första gången. Båt från stadshus-kajen. Vi fick en bra inblick hur folket levde på Birka. Från 750- 1050 e.Kr. Varför Birka övergavs vet man inte säkert. En arkeolog i tidsenlig klädsel informerade oss om hur vikingaran levde och hur de begravdes. På Birka finns det ca 3000 vikingagravar. På hemvägen med båten kom jag i samtal med en kanotist. Han hade varit lärare på Läroverket i Skövde.
Eskilstuna. Rademachersmedjorna. Tips från Claes Funk. Tack Claes.
Sista picknicken i Sverige på Tjolöholms slott vid Kungsbacka. Revbensspjäll med öl och Västerbottensost fick avsluta vår resa i Sverige. Det blev 450 mil med husbilen och en resa som man inte glömmer i första taget.

Vid pennan och bakom kameran